Oct 112013
 

Hasan nämner Sebbes utveckling som rappare: “det tröga simplistiska snubblandet över ord från 08-09 är bortblåst, och nu är Sebbe en skildrare av misär och motivator som kan mäta sig med Jeezy i tydlighet och eftertryck”.

Jag känner tvärtom. Redan 2006 lade han snyggare multisyllables, och när Kinesens texter nu handlar mer om bostadspolitik än bling så känns det som om Sebbe snubblar över sociologitermerna, och jag sätter folkhemsnostalgin i halsen.

Tiderna som möjliggjorde Palmes politik är långt borta, och den här gruppen har börjat upprepa ämnen och låtupplägg. Som om man arbetar efter en formula, och vill hamra in sitt budskap genom en minsta möjliga nämnare.

Som rap-entusiast tycker man det var bättre förr, när man förklarade att “Kartellen… krossar era fattiga egon / vi skojar inte, det är Malexander i stereon“, och att de körde “för grabbarna på kåken som knallar i tofflor / och grabbarna där hemma som slaggar i soffor“.

Det gör de nu också, men impulsen att spela den här låten igen och igen finns inte. Men jag vill se videon en gång till.

Oct 072013
 

Det finns ett själsligt släktskap mellan Queensbridge och Paris periferier, som här resulterar i den bästa transatlantiska rap-låten sedan – ja, någonsin antar jag.

Aldrig hört Le Gued Muss förut, men passande att han likt Big Twins låter som single malt över frukostflingorna och två paket Newports om dagen.

Oct 052013
 

Kanske är detta det enda sant värdiga som en New York-rappare kan släppa lös inför stadens nuvarande regim av själlöst södernimiterande.

Roc Marciano skriver utifrån samma position, men är mer Iceberg Slim jämte Kas uppdaterade, nedtonade Gil Scott-Heron. Så traditionellt och sårigt tillbakablickande att den mest futuristiska frågan följer – är det här ens rap längre?

Oct 022013
 

Punchline-tät gatumusik, som trycket av långa, hårda år i inlåsning gett ädelstensskärpa; smutsigt, sarkastiskt men seriöst, över en sträng betongakustik som vi känner igen.

Men det här är inte boombap. Shea Davis är bara en New York-artist (jämte Max B, Stacks Bundles, 50 Cent, D-Block, fan, till och med Killarmy) i vars fotspår dagens ungdom mer framgångsrikt skulle kunna fortsätta – än i den knähögt upptrampade gyttjan bakom Nas och Wu-Tang Clan.

Switch to our mobile site