allt mitt är ditt (citat)

(s 134) “Den historiska bakgrunden till hur monologformen kopplade greppet om teaterscenen är upplysande. Mysteriespelen under medeltiden och teaterkompanierna under Shakespears tid var folkliga uppsättningar där tillrop och inlägg från publiken vävdes in i ett ständigt improviserat flöde. Brottet med den folkliga teatern kan dateras till solkungen Louis XIV:s hov. Pjäserna som framfördes inför kungen var strikt reglerade. Ett direktiv löd att all repliker måste vara nedskrivna i manuset på förhand. Påbudet var inte enbart ett estetiskt grepp utan tjänade till att låta censorerna läsa igenom och godkänna föreställningen. Improvisationen och dialog togs ur teatern för att det inte annars gick att kontrollera budskapet som uttrycktes på scenen. Den historiska tillbakablicken tydliggör att monologformen är en maktrelation. Med det menas inte att åskådarna förtrycks av skådespelarna. Påståendet ska förstås i samma andemening som den franske filosofen Michel Foucault använde ordet makt. Det vill säga att både publik och aktörer är fångade i en relation som har överlevt den absoluta kungamakten och som delvis fortsätter att reproducera sig i den kommersiella och institutionaliserande kulturen.”

En brist i Allt mitt är ditt är den “guilt-by-association-logik” som författaren använder för att attackera de “opolitiska” och liberala nätpiraterna. En något mer klarsynt kritik av Piratbyrån från vänsterhåll fick vi istället först med den omtalade The Pirate Bay-försäljningen.

Piratbyrån har lyckats väl med att multiplicera sina aktiviteter, men då de genom fester, teoritiserande, happenings och konstprojekt lyckats hålla sig rena från det partipolitiska träsket och skolbildningars låsta positioner har de samtidigt på ett sätt glömt den sociala biten, vilket i slutändan är det oavgjort viktigaste. Att politisera är också att multiplicera – om det görs rätt.

Här kan vi gå tillbaks till det som Söderberg skrev som kommentar till Copyriots recensionen av hans bok, för att sedan avsluta med ytterligare några citat från Allt mitt är ditt.

Låt mig först påminna om Napster som exempel på en fildelningstjänst som utmålade sig som en politisk rörelse men som i själva verket drevs som ett företag, och där ett samgående med kulturindustrin var syftet med verksamheten från första början, långt innan de tvingades till det av ett domstolsslut. Kazaa är ännu ett exempel. Konflikten gällde priset, inte principerna. Jag tänker mig att dessa hybrider mellan rörelse och företag ligger i framkanten av nyliberalt experimenterande med (de)organiserad kapitalism. Också gamla institutioner som Volvo försöker att uppfinna sig pånytt som en rörelse (eller gas om du föredrar) med värderingar och egna refränger (”the volvo way”). Fildelningstjänsterna har börjat i andra ändan av repet och med betydligt större framgång. Mot den bakgrunden blir det angeläget att pröva tankeexperimentet, att dessa sajter bildar modell för hur kulturindustrin organiserar sig i framtiden.

(s 144) “Kontrollen över sökfunktionen har gjort Google, och i någon mån The Pirate Bay, till mediemakter. Tidningspublicister och tv-bolag försöker att efterlikna samma modell.”

(s 145) “Michel Foucault har sagt om författaren att denna inte alls är en källa till ord och berättande. Författaren är den princip med vilken berättandets samhällsomstörtande kraft görs hanterbar. Foucaults reflektion över författarens roll väcker frågan hur kontroll och sanning hänger ihop. Samma funktion som garanterar informationens riktighet, nämligen författaren, är också en faktor som snedvrider utbudet av information i linje med maktens intressen. Deltagarkultur och medborgarjounalistik tar ett steg bort från detta kontrollsystem.”

(s 146) “Det smått osannolika med Wikipedia är att artiklarna är någorlunda tillförlitliga. Tidskriften The Nature (sic) valde ut femtio naturvetenskapliga artilar från Wikipedia och Encyclopedia Britannica och lät specialister jämföra texterna. Granskningen kom fram till att Wikipedia har i genomsnitt fyra felaktigheter och Encyclopedia Britannica tre felaktigheter per artikel. Artikelförfattarna drog slutsatsen att koalitionen av frivilliga hade gjort ett nästan lika bra jobb som specialisterna med att beskrivna den naturvetenskapliga fronten.”

Page 2 of 3 | Previous page | Next page