Intervju med Fredrik Edin, del två

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?> <PatternClipboard.BlockBuffer doc_version=”0″> <TrackColumns> <TrackColumn> <TrackColumn> <Lines> <Line index=”0″/> <Line index=”1″/> <Line index=”2″/> <Line index=”3″/> <Line index=”4″/> <Line index=”5″/> <Line index=”6″/> <Line index=”7″/> <Line index=”8″/> <Line index=”9″/> <Line index=”10″/> <Line index=”11″/> <Line index=”12″> <NoteColumns> <NoteColumn> <Note>C-4</Note> <Instrument>06</Instrument> </NoteColumn> </NoteColumns> </Line> <Line index=”13″/> <Line index=”14″/> <Line index=”15″/> <Line index=”16″/> <Line index=”17″/> <Line index=”18″/> <Line index=”19″/> <Line index=”20″/> <Line index=”21″/> <Line index=”22″/> <Line index=”23″/> <Line index=”24″/> <Line index=”25″/> <Line index=”26″/> <Line index=”27″/> <Line index=”28″> <NoteColumns> <NoteColumn> <Note>C-4</Note> <Instrument>06</Instrument> </NoteColumn> </NoteColumns> </Line> <Line index=”29″/> <Line index=”30″/> <Line index=”31″/> <Line index=”32″/> <Line index=”33″/> <Line index=”34″/> <Line index=”35″/> <Line index=”36″/> <Line index=”37″/> <Line index=”38″/> <Line index=”39″/> <Line index=”40″/> <Line index=”41″/> <Line index=”42″/> <Line index=”43″/> <Line index=”44″> <NoteColumns> <NoteColumn> <Note>C-4</Note> <Instrument>06</Instrument> </NoteColumn> </NoteColumns> </Line> <Line index=”45″/> <Line index=”46″/> <Line index=”47″/> <Line index=”48″/> <Line index=”49″/> <Line index=”50″/> <Line index=”51″> <NoteColumns> <NoteColumn> <Note>A-4</Note> <Instrument>06</Instrument> </NoteColumn> </NoteColumns> </Line> <Line index=”52″/> <Line index=”53″> <NoteColumns> <NoteColumn> <Note>F-4</Note> <Instrument>06</Instrument> </NoteColumn> </NoteColumns> </Line> <Line index=”54″/> <Line index=”55″> <NoteColumns> <NoteColumn> <Note>D-4</Note> <Instrument>06</Instrument> </NoteColumn> </NoteColumns> </Line> <Line index=”56″/> <Line index=”57″/> <Line index=”58″/> <Line index=”59″/> <Line index=”60″> <NoteColumns> <NoteColumn> <Note>C-4</Note> <Instrument>06</Instrument> </NoteColumn> </NoteColumns> </Line> <Line index=”61″/> <Line index=”62″> <NoteColumns> <NoteColumn> <Note>C-4</Note> <Instrument>06</Instrument> </NoteColumn> </NoteColumns> </Line> </Lines> <ColumnType>NoteColumn</ColumnType> </TrackColumn> <TrackColumn> <Lines> <Line index=”0″/> <Line index=”1″/> <Line index=”2″/> <Line index=”3″/> <Line index=”4″/> <Line index=”5″/> <Line index=”6″/> <Line index=”7″/> <Line index=”8″/> <Line index=”9″/> <Line index=”10″/> <Line index=”11″/> <Line index=”12″/> <Line index=”13″/> <Line index=”14″/> <Line index=”15″/> <Line index=”16″/> <Line index=”17″/> <Line index=”18″/> <Line index=”19″/> <Line index=”20″/> <Line index=”21″/> <Line index=”22″/> <Line index=”23″/> <Line index=”24″/> <Line index=”25″/> <Line index=”26″/> <Line index=”27″/> <Line index=”28″/> <Line index=”29″/> <Line index=”30″/> <Line index=”31″/> <Line index=”32″/> <Line index=”33″/> <Line index=”34″/> <Line index=”35″/> <Line index=”36″/> <Line index=”37″/> <Line index=”38″/> <Line index=”39″/> <Line index=”40″/> <Line index=”41″/> <Line index=”42″/> <Line index=”43″/> <Line index=”44″/> <Line index=”45″/> <Line index=”46″/> <Line index=”47″/> <Line index=”48″/> <Line index=”49″/> <Line index=”50″/> <Line index=”51″/> <Line index=”52″/> <Line index=”53″/> <Line index=”54″/> <Line index=”55″/> <Line index=”56″/> <Line index=”57″/> <Line index=”58″/> <Line index=”59″/> <Line index=”60″/> <Line index=”61″/> <Line index=”62″/> </Lines> <ColumnType>EffectColumn</ColumnType> </TrackColumn> </TrackColumn> </TrackColumns> </PatternClipboard.BlockBuffer>

Page 2 of 2 | Previous page

  1. Intervju med Fredrik Edin, del ett « B R ¥ T B Ü R K Σ N:

    [...] del två avhandlas bl a Hunter S. Thompson och Jim Goad) Possibly related posts: (automatically [...]

  2. al4mut:

    Jag läste “Hells Angels” av HST redan på 80-talet, men lyckades missa Fear and Loathing-böckerna innan sent 90-tal. Det var en liknande känsla som Fredrik säger, “vad fan är det här?” När vi skulle skriva om en journalistisk förebild på journalistutbildningen skrev jag självklart om HST, till andra elevers och lärarens förfäran.

    Jim Goad är grym förutom att han är så sjukt rasfixerad. Det är väldigt mycket “vi och de” liksom.

  3. brytburken:

    Hans rafixering är paradoxal då hans viktigaste budskap från The Redneck Manifesto är att vi hela tiden bör lyfta fram klass istället för etnicitet. Hans nya bok om ras verkar dock röra sig i en lite annan riktning.

    När man läser Shit Magnet förstår man att JG inte bara drar “skit” till sig like en magnet (här gör han ett fantastiskt arbete med att smula sönder samhällets idéer om skuld, ansvar, moral, osv.), utan även dras till “skit” (hans redogörelser och försvar för alla sina snesteg och dåliga beslut känns tröttsamt att ta sig igenom). Ett typiskt katolskt ressentiment skiner igenom ganska tydligt.

    Men hans samhällskritik är välgörande. Och han skriver otroligt bra, är rolig och har alltid bra faktaunderlag att röra sig på. Jag tycker fortfarande han är en av vår tids skarpaste författare.

  4. brytburken:

    Ibland är hans samhällskritik FANTASTISKT välgörande. Som när han i Redneck Manifesto sågar idéen om “reparations”: Eftersom slavägarna var en vit elit (och en hel del vita även levde likt slavar, eller åtminstone under helt klart jämförbara förhållanden), och Jim Goads förfäder knappast en del av dem – varför skulle han då betala deras räkningar?

    Eller när han redogör för det tidiga motståndet mot slaveriet: hur vita och svarta slogs sida vid sida mot plantageägarna. Tills de förstod att spela ut vita och svarta mot varandra. Denna historiska period hör man aldrig något om. HÄRSKA OCH SÖNDRA.