Lil B – I’m Gay (I’m Happy) – RECENSION!

They say I can’t do my thing… I’m a build my own lane

1. Det är så mindblowingly synkroniserat och avgrundsbased att man öppnar med en sampling från svenska flumhelgonet Bo Hanssons mest kända skiva att man lätt tror att det bara kan gå utför från här – men trots en del starka rader är Trapped In Prison långt ifrån skivans höjdpunkt.

2. När efterföljande Open Thunder Eternal Slumber inledningsvis förklarar, över en drivande indie rock-loop, att vi befinner oss på motorvägen vid Kaliforniens kust, från Berkley och ner genom Oakland, ser jag religionskritikern – inte ateisten – Lil B framför mig i bilen, på drift enligt hemstadens rebelliska beatniktradition, och han verkar improvisera: “No Sir, I don’t believe in Jesus / you’re a slave to the world and the books of preachers (…) 9 to 5, can’t even pay the bills, we need managing money for the builders and plummers / the waters, the purifiers, the paper, the lumber / I might go to L.A. for the summer/ Venice Beach Music, open up the thunder / Eternal slumber“. När Lil nu B har blivit bättre på att rappa rent tekniskt så har hans budskap och bildspråk också blivit klarare, mer politiskt och mer poetiskt.

3. Game skulle kunna ha passat på The True Meaning eller The Pretty Toney Album. “Please show me who’s your boss, ’cause I’m a tell ‘em that you dudes is lost“. Som titeln antyder så droppar han game: att man bör snacka mindre och lyssna mer, om knarkjobben och fängelserna de har förberett för ghettobarnen, att de har delas upp oss likt apartheid, om hur folk ser på en annorlunda när man flyttar från hooden. Det märks hur mycket Lil B älskar att rappa. Föreläsningen avlutas med ett passande “Brangkadang! Swag! Woop! Woop!

4. Clams Casino tlar sitt bombastiska sound till en ny nivå på Unchain Me, det här projektets Motivation, alltså populärkulturell själarening i hyperemotionell arenarockstöpning. I’m Gay bör tolkas efter sin ålderdomliga betydelse, då det är ett genomgående tema på skivan; Brandon är inte bög, men uppfylld av glädje. Inget ovanligt ämne i rap, men för ovanlighetens skull gläds man med artistens framgångar. Det är ett sublimt ögonblick när han säger att han är “the God MC like Hova” och att hans “grind is over“.

5. Neva Stop Me är till hälften based freestyle, till hälften traditionella lyrics, men textmässig rörighet utesluter inte att det låter jävla bra. Beatet är mer New York-honung och Lil B har övat hårt på sin Pimp C Prison Interview-röst, som klipps in perfekt mellan verserna.

6. Barack Obama-samplingen och pianoloopen på Gon Be Okay är egentligen alldeles för cheesy och nära till hands, men vid “things will never be the same” fuckas ändå mina känslor varje gång. Lil B sysslar egentligen sällan med några slags avantgarde-texter (och här regnar det definitivt klichéer), men vem bryr sig då det alltid är den här fullständigt självutlämnande, självläkande och självhjälpande ärligheten som i slutändan är det mest överskridande ögonblicket?

Page 2 of 4 | Previous page | Next page