Intervju med Nem270 (Greenova)

När började du göra musik?

Jag har gjort musik länge. Beats började jag nog med när jag var runt 16. Hade spelat med några band före det och och ville egentligen göra grejer själv, så jag laddade ner ett demo för Fruity Loops och har mest meckat runt med det sedan dess.

Arbetar du vanligtvis med samplingar eller gillar du att skweeza ut det mesta möjliga ur en VST-synthesizer?

Det skiftar mellan VST och samplingar. Jag gillar när båda kan samsas i en låt, som Ice Nites, som blandar röstsampling och VST-synthar ganska fint. Trummorna är oftast samplingar från andra producenters kits. Du vet hur man kan ladda ner Lex Luger-kitet… jag använder mest sådana, lägger dem i lager eller meckar runt med dem. Så jag antar att jag alltid använder samplingar trots att melodierna oftast är VST-baserade.

Vad spelade du för sorts musik i band förut?

Som barn, runt 12 eller 13 år gammal, spelade jag i Nu Metal-band, typ Limp Bizkit och sånt. Det utvecklades till olika sorters rock tills alla inblandade bestämde sig för att göra annat. Sedan spelade jag också i ett galet band som hette Milkhorse. Men då hade jag redan gjort beats ett tag och dj:at dem live några gånger under namnet Tapenga. Efter det har jag bara fokuserat på beats.

Hur hookade du med Main Attrakionz?

Jag höll på att maila beats till rappare i slutet av 2010, tror jag, och det gick inte så bra. De som svarade spelade aldrig in något i slutändan, så inget hände egentligen. Jag bestämde mig för att maila Main Attrakionz utan några som helst förväntningar. Jag var redan ett fan och gillade mycket av de mixtapes de hade släppt dittills; 63 Mainey, 808:s & Dark Grapes, och Best Duo Ever. Jag laddade ner och lyssnade på dem hela förra sommaren. Jag mailade dem och Squadda skickade tillbaks Loud Pack dagen efter; andra gången som någon rappade över mina beats (första gången var precis efter high school, och det blev inte speciellt bra)… men det var riktigt spännande och jag är fortfarande inne på att jobba med dem.

Att göra ett beat som Zoned Out Mackin, och sen se det komma ut som en färdig låt, och folk som reagerar på det – kan du beskriva den känslan?

Jag menar, det är då jag för ett ögonblick förstår varför jag spenderar så mycket tid med det här. Varje gång jag får tillbaks ett beat från Main Attrakionz eller andra är det alltid mind blowing och det känns som jag får en present. Alla samarbeten och all feedback blir bara bättre och bättre än vad jag tror när jag skickar ut skiten.

Ljuden på Mondre MAN’s Movie påminner mig starkt om ljudpaletten i mycket minimal house – inspireras du något av elektronisk musik?

Jag kommer nog alltid vara inne på klassiska IDM-grejer, som Aphex Twin, Boards of Canada, Fennesz, Gas, en del Squarepusher och Tim Hecker. Jag gillar Ricardo Villalobos av någon anledning. Han är en seriös producent och jag kollar alltid in hans nya släpp.

Gör du själv elektronisk musik ibland, eller endast hiphop-beats?

Det är oftast hiphop, men jag meckar runt med andra stilar hela tiden. Under en kort period försökte jag göra mer dansanta beats utan röst men det blev inte riktigt som jag ville.

Industrin har förändrats mycket de senaste åren – tror du att du kommer leva på musik i framtiden?

Jag har ingen aning om vad som kommer hända med den biten. Jag skulle vilja ha det här som en karriär men det verkar inte vara så enkelt. Jag fortsätter att skicka beats till folk, lägger upp låtarna på nätet, och ser vad som händer.

Page 2 of 3 | Previous page | Next page