Jun 192013
 

Skickar en historielektion till er därute som väntar på att slå nazister på käften, och med den en förhoppning om att man så mycket som det är möjligt undviker att leka gäng – och den bedrövliga sektmentalitet som följer med det.

Våldsverkare skall inte skiljas från oss övriga. De får aldrig vara specialister eller någon slags förtrupp. Det är allas vårt ansvar att med våra egna kroppar stoppa fascisternas framfart.

Antifascistiskt våld har en lång och rik tradition, vilket den välgjorda franska dokumentären ovan visar med all önskvärd tydlighet. Spontant säger jag att dessa skinnhuvejagare, trots en högre benägenhet till verkligt våldsamt våld, framstår som långt mer kultiverade än exempelvis de halvlökiga hardcore-huliganerna i FSU (som Gangland (!) har avhandlat sensationellt-hysteriskt).

Nu vill jag se en svensk genomgång av motsvarande miljöer - från ungsyndikalister som saboterar nazistmöten “genom att blåsa nyspulver över publiken“, till de som gav sina liv i spanska inbördeskriget, till den folkliga mobilisering  som jagade bort SD från Växjö under 1994 års valturné, till AFA och RF och fram till Ortens soldater.

Men vem är rätt person för att skriva den historien?

Och till de som tycker att det enbart är polisens uppgift att stoppa “medborgargarden” och annat fascistvåld tillägnar jag följande citat:

Vi hade varit på ängen innan och spelat fotboll, börjar Kerem. Och sen var jag på väg hem och skulle gå över bron, det är enda vägen hem. Jag hör några killar skrika ”Det kommer rasister!” Alla börjar springa och jag hör att dom skriker ”Där är svartskallarna!” Jag är kvar, kan ju inte springa, jag hade redan kryckor, var med om en bilolycka tidigare. Då hoppar dom på mig. Ger mig en spark på ena foten så jag ramlar ner, sen fortsatte dom att sparka mig överallt, ryggen. Allting. Jag försöker komma upp på fötter och får en flaska rakt i huvudet. Sen tittar jag upp och får en till flaska rakt i ansiktet.

Vi står exakt på platsen där misshandeln skedde kvällen innan. Kerem tittar ängsligt nerför bron:

- Jag trodde dom skulle kasta ner mig, fortsätter han. Polisen stod typ 10 meter ifrån sig men gjorde ingenting.

Kerem berättar vidare om hur han haltade mot pizzerian, blodig i ansiktet. Han såg flera poliser på vägen men fick ingen hjälp.

- Jag sa ”vad är det för poliser ni är?” Det enda svaret jag får tillbaka är ett flin från en av dom.

Jun 092013
 

I asked the pastor: What’s the fastest way to heaven for a bastard
with a tarnished past? Give me an honest answer.

Känns som jag har väntat på den här låten.

Att Gunplay var en udda figur uppenbarades redan i den här intervjun från 2008.

Visst, antagningsvis missbrukar en god portion av dagens rappare alla möjliga sorters substanser. Få är öppna med det.

Med tiden insåg jag att denna Gunplays råa öppenhjärtlighet även kom med en förmåga att förmedla både äkta känslor och en slags svårdefinierad rättfärdighet i sina Redman-influerade, högexplosiva trap rap-kompositioner. Don Logan visade sig vara ständigt underhållande och djupt talangfull och kreativ: i studion, på kamera, bakom kameran.

Jump Out och Take This var något av det mest explosiva som släppts de senaste åren. Det experimentella Kendrick Lamar-samarbetet Cartoon & Cereal lät visserligen fantastiskt i teorin – men Bible On The Dash låter fantastiskt i praktiken; trap-soundtracket har utsmyckats med en gudomlig Ryuichi Sakamoto-sampling och Gunplay kickar illmatic rader med en religös intensitet. Precis här faller allt på plats. Andra rappare kan börja leta efter nödutgången. Gunplay har det här i sin ficka.

Frågan kvarstår dock: är industrin verkligen redo för en “human LA riot” som väljer att kalla sig själv för Adolf Snifler?

May 152013
 

Polen e ett bra land för rap. Kanske för att rap trivs i en bister verklighet där saker faller ner och folk slåss om smulor. Kanske för att språket passar bra.

Kanske låter det som man snubblar lite över orden ibland, men va fan, det är polska, vad förväntar du dig? Tyvärr förstår jag mycket litet av vad de säger, men de langar åtminstone ett bra budskap i videon nedan, för visst är det samma tröjor där som Stor visar upp i den här videon?

May 132013
 

Tänk dig att en av USA:s mest intressanta producenter åker på semester till Jamaica, men väl där kan han inte sitta still, inte låta bli sina maskiner, det kliar i fingrarna, han måste göra nåt med de rytmer han hör runt sig, tänk dig att han börjar… eller va, sluta tänk. Bara lyssna. Det är på riktigt.

Live and direct från vågskvalpet, det mest dynamiska mötet mellan amerikanskt och jamaicanskt på åratal? Kanske just det tok.

Apr 302013
 

marcus1

Ingen aning om vad han sysslar med i dagsläget.

Att vara nere med David Banner är ingen garanti för att automatiskt slungas in i rap-scenens rampljus och stanna där, oavsett hur bra musik man gör. Och lyssnar man igenom det enda mixtape som Marcus har lämnat efter sig så är det de David Banner-producerade låtarna som sticker ut som en rostig Trabant bland en rad väloljade Cadillacs.

Tråkigt nog är tystnaden efter det tapet total. För att höra ett odödligt mästerverk som Show U How får man vända sig till hans Myspace-sida.

Den tillbakalutade stilen och de välskrivna raderna för osökt tankarna till en sammanbiten Devin The Dude, och jag vet inte vem som är ansvarig för den funk som bär fram honom, men jag vill tacka honom. Likt insatserna i båset så har skiten sin helt egna twang. Det påminner om mycket, men liknar inget.

marcus

“me and my middle finger – thats my entourage”

Switch to our mobile site