Lil B – I’m Gay (I’m Happy) – RECENSION!

Som ni ser på framsidan nedan (vad händer Marvin Gaye?) målar den här skivan upp en de svarta amerikanernas allegoriska rörelse från “SLAVERY”, genom vårt nuvarande “MENTAL SLAVERY”, till en tänkt “MENTAL FREEDOM”.

FREEDOM“, kort och gott, alltså ekonomisk och politisk sådan, saknas på bilden – det är också ämnen som Lil B först nu börjat nosa på. Men att han faktiskt gör det, istället för att låta sitt budskap fullständigt lösas upp i en slags menlös new age-sörja, det uppskattas av lyssnaren.

Genom en enorm produktivitet och ett pärlhalsband smart avfyrade PR-skandaler har Lil B omvandlats från den überobskyra Myspace-bizarristen som jag första gången läste om på Cocaineblunts för två år sedan (Noz första sammanfattande intryck är fortfarande den skarpaste analysen av Lil B:s musik) till den kanske mest omtalade – avgjort mest uppfinningsrika – rapparen i världen.

Genom titeln på sin skiva skickar Lil B iväg I’m Gay som en trojansk häst ridandes den hype och homohysteri som han så effektivt har piskat upp de senaste månaderna (har freestylat att han är lesbisk och bög; har sagt att han ska fuck Kanye West in the ass om han inte samarbetar med honom, och mest provocerande; har hotat att göra musik med Lupe Fiasco) – men inuti gömmer sig Brandons version av ett soulfullt, samplingsdrivet och ganska traditionellt hiphop-album.

Många Lil B-låtar är perfekta för att go nuts like pistachios till på klubben, men här väljer han att visa upp en annan sida. Utan större ansträngningar läser man ut hyllningar till rappare som Cormega och Nas mellan raderna – som dock strösslats generöst med typiskt fritt flödande based freestyles-improvisationer.

Att dryfta huruvida Lil B är ironisk eller postironisk eller whatever är fruktlöst då den unge Berkley-rapparen har navigerat bortom den misären. Som vi förut noterat är det även hans sällsynta ärlighet som genererar guld i uppmärksamhetsekonomin.

Mycket på I’m Gay kan avfärdas som överkänslig självhjälpsmusik, men då glömmer man att mycket av den bästa rap är just blödiga motivationsoundtracks (tänker man efter så kan man svårligen säga att exempelvis Z-Ro:s “I’m a sponge soaking up pain trying to come out the rain” är ett exempel på ett mindre smetigt bildspråk). Tidigare världsamvetesförsök från Based God har varit känslomässigt kladdiga, strukturmässigt kluddiga, men här lyckas han genomgående göra fräscha och dynamiska låtar av samma egentliga känsloläge.

Page 1 of 4 | Next page