The Art Of Storytelling: Wu-Tang

Två av rap-genrens främsta mästerverk gjorde plats för ojämförligt historieberättande.

“I’m deep down in the back streets – in the heart of Medina

About to set off something more deep than a misdemeanor

Under the subway, waiting for the train to make noise

So I can blast a nigga and his boys”

“There’s no need for us to spray up the scene

I use less men, more powerful shit for my team

Like my man Muhammad from Afghanistan

Grew up in Iran, the nigga runs a neighborhood newsstand

A wild Middle Eastern, bomb specialist

Intiated, at eleven to be a terrorist

He set bombs in bottles of champagne

And when niggaz popped the cork, niggaz lost half they brains”

“His idols would lock down airports and extort

some import, catchin ten percent of what the fiends snort

Up in the ski resorts, up in hills

They move keys and had skis making drops on snowmobiles

The plan was to expand, catch seven figures, release triggers

And live large and bigger than my nigga

Who promised his moms a mansion with mad rooms

She died, and he still put a hundred grand in her tomb

Open wounds, he hid behind closed doors

And still organized his crime and drug wars”

“Mafia flicks, tyin up tricks was his main hobby

Teachin his seed Wu-Tang karate

Mixin drinks in clubs, hairy chest with many minks

Night time rollin with spics

Extra live, he claimed he couldn’t die, top rank

Took sixteen shots in his fist to bank

And his pet piranha, he named him marijuana

Smokin ganja, callin his weed paisandra

Claimin New York was ancient Babylon

Where the sky stayed the color of grey, like her-oin

I can’t front though, truck loads of endo

Soon to blow slow, his ass is out now, tally-hoe”

Hjältesagan är som som så ofta i rap-genren den unga crack-entrepenörens hänsynslösa expansion, men trots att Wu-Tang gjort det här sedan mitten av 90-talet (eller kanske just därför) blir det inte stereotypt eller tjatigt. Det finns en bildskärpa här, ett öga för detaljer och ett hjärta för sluminvånarna som särskiljer Wu-Tang från senare kommen kokain-rap. GZA frågar sig vad som egentligen är “the meaning of C.R.I.M.E.? Is it Criminals Robbing Innocent Motherfuckers Every time?”

Ett generellt exempel på rap-musik som porträtterar den urbana kokain-epedemin inifrån begränsar sig vanligtvis till att uppfylla ett falskt krav på street cred och äkthet. För Raekwon, GZA, Ghost, Deck och de andra berättare som utmärkt sig i The Wu-Tang Family Saga är detta inte något att oroa sig för. När de sätter sig ner med penna och papper är det inte för att tillfredsställa radions begär efter thug-poser, istället är det med ambitionen att regissera filmer lika episka som de klassiker som kommit från Scorcese, Coppola, Sergio Leone.

På Day One utmärker sig P.R. Terrorist från Killarmy med starka bilder i den i genren så vanliga uppväxt-terapin:

“We was kids back then, you was my only friend,

playing cowboys and indians with coat-hangers.

Now the only thing i tuck in my coat is crome bangers”

Inspectah Deck gjorde gjorde dock detta allra bäst. Hela hans vers på C.R.E.A.M. är värd att citera och lyssna på en gång till.

“It’s been twenty-two long hard years and still strugglin

Survival got me buggin, but I’m alive on arrival

I peep at the shape of the streets

And stay awake to the ways of the world cause shit is deep

A man with a dream with plans to make C.R.E.A.M.

Which failed; I went to jail at the age of 15

A young buck sellin drugs and such who never had much

Trying to get a clutch at what I could not… could not…

The court played me short, now I face incarceration

Pacin — going up state’s my destination

Handcuffed in back of a bus, forty of us

Life as a shorty shouldn’t be so ruff

But as the world turns I learned life is hell

Living in the world no different from a cell

Everyday I escape from Jakes givin chase, sellin base

Smokin bones in the staircase

Though I don’t know why I chose to smoke sess

I guess that’s the time when I’m not depressed

Page 1 of 2 | Next page